چالشی به نام انتظارات ناگهانی!

برخی از سازمان ها کار خود را با خرید یک cmms شروع می کنند و بی آنکه مطابق با استاندارهای لازم پیش بروند به این فکر می کنند که آنچه در سازمان اتفاق می افتد می بایست وارد نرم افزار شود !

این در حالی است cmms وظیفه ایجاد نظم و سازماندهی بین سیستم اجرا ، اطلاعات و مدیریت را بر عهده دارد و طبیعت این مضوع حکم می کند که مطابق یک الگوی استاندارد قابل پیاده سازی باشد اما سازمان ها در شروع کار خود علاقه شدیدی به شبیه سازی آنچه در سازمان خود اتفاق می افتد را در نرم افزار دارند،  بی شک این موضوع یک مانع و اشتباه راهبردی در مسیر پیاده سازی نگهداری و تعمیرات در بستر cmms می باشد .

وجود بهترین cmms در سازمانی که به دنبال ورود اغتشاش و استفاده از خروجی های آن هستند هرگز اثر بخش نخواهد بود و می تواند تاثیر منفی در عملکرد نگهداری و تعمیرات داشته باشد .

به سازمان ها پیشنهاد می گردد در کنار استفاده از نرم افزار توجه ویژه ای به مدل های تعالی سازمانی داشته باشند و با کمی تلاش و دقت نرم افزار نت را آنگونه که در استانداردها تعریف شده پذیرا باشد و با استفاده از مشاوره های متخصصین نت در راستای پیاده سازی دقیق cmms گام بردارند .

با توجه به گستردگی سازمان ها حداقل بین شش ماه تا یک سال بعد از بهره برداری از cmms ظهور نیازهای جدید منطقی خواهد بود اما در ابتدای امر توجه بیش از حد به جزئیات و پرداختن به مسائلی که در حیطه نگهداشت تجهیز نیستند می تواند سازمان را به صورت کامل از اهداف اصلی cmms دور سازد.

گام های ابتدایی می بایست به صورت کامل به مسائل نگهداشت تجهیز معطوف باشند در این راستا تهیه یک دستوالعمل جامع و توجه به استانداردهای جمع آوری داده های نگهداری و تعمیرات می تواند بومی سازی بسیار مناسبی را به همراه داشته باشد .

انتظاراتی که به صورت ناگهای به ذهن کاربران نهایی یا مدیران ارشد خطور می کند جز پرتگاهی در پیش رو نخواهد بود و بعد از مدتی به فراموشی سپرده خواهند شد .

تجربه نشان داده است توجه به ورود اطلاعات کارکرد تجهیز ، تدوین برنامه های سرویس دوره ای و ورود اطلاعات تعمیرات گذشته می تواند شروع خوبی برای پیاده سازی موفق cmms باشد.

 

درباره ی محمد معتمدی

یک پاسخ ارسال نمایید