چگونه از موانع موفقیت cmms یک دوست بسازیم !

مقدمه :

عوامل متعددی وجود دارد که سازمان ها در پیاده سازی cmms به موفقیت لازم دست پیدا نمی کنند، یکی از این موانع موفقیت cmms کاربران نهایی هستند . این کارکنان می توانند برترین نرم افزار های موجود در بازار داخلی و خارجی را با استفاده از چند دلیل ساده شبیه بزرگترین مشکل سازمان نشان دهند ، لذا با انتخاب نیروی انسانی مناسب برای این گروه شغلی می توان یکی از موانع بزرگ موفقیت cmms  را پشت سر گذاشت . در ادامه نگاهی روانشناسانه به موضوع روش جذب ، گروه بندی و رفتار با این گروه شغلی را مورد بررسی قرار می دهیم .

۱-انواع کاربران سیستم های اطلاعاتی

هر فردی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با سیستم اطلاعاتی (که در اینجا منظور cmms است) تعامل داشته باشد و از مزایای سیستم در انجام فعالیت های شغلی استفاده کند کاربر نام دارد . ادوارد یوردن برای کاربران از سه گروه بندی استفاده کرده است که بیان گرخصوصیات و اقدامات آن در سیستم اطلاعات می باشد .

کاربران عملیاتی (در این مقاله کاربران نهایی)

این گروه از کاربران به صورت روزانه با نرم افزار ارتباط داشته و در واقع مسئولیت ورود اطلاعات با ایشان است . از ویژگی های  مهم کاربران عملیاتی می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

۱-دارای دیدگاه محدود

۲-عملیات سیستم را بر عهده دارند

۳-دیدگاه فیزیکی نسبت به سیستم دارند

۴-بعضا دچار روز مرگی و نارضایتی شغلی می شوند

سرپرستان

نظارت کننده به سیستم هستند و معمولا تعدادی از کاربران نهایی تحت امرشان فعالیت می کنند . ارتباط مناسب  گروه کاربران نهایی و سرپرستان می تواند در موفقیت cmms نقش بسیار مناسبی را ایفا کند . ویژگی های سرپرستان به شرح ذیل می باشد :

۱-ممکن است دیدگاه محدودی داشته باشند

۲-با عملیات آشنا هستند

۳-توجه زیادی به بودجه دارند

۴-معمولا نقش زیادی در انتخاب کاربران نهایی دارند

۵-معمولا مشخص کننده ورودی های سیستم هستند

مدیران

این گروه مهم از کاربران مستقیم با نرم افزار درگیر نمی شوند یا به صورت بسیار جزئی و در قسمت های خاصی از آن فعالیت می کنند. می توان گفت کمترین فعالیت را این گروه از کاربران انجام داده و بیشترین خروجی را از سایر سطوح دریافت می کنند . ویژگی های آنان را می توان به صورت ذیل بررسی کرد :

۱-دیدگاه جامعی دارند

۲-بیشتر هدایت کننده هستند و از عملیات دانش کمتری دارند

۳-بیشتر طراح استراتژی هستند تا مجری آن

۴-تصمیم گیر نهایی  در انتخاب cmms هستند (با تاثیر شدید از سرپرستان)

۲-انواع کاربران cmms از نظر تجربه

-کاربران اتفاقی

این گروه از کاربران هیچ اطلاعی از آنچه در انتظارشان است ندارند ، یا از گروه شغلی دیگری به اجبار وارد شده اند یا به علت کم بودن دستمزد درخواستی کم جذب شده اند . البته موارد دیگر نیز برای حضور این کاربران وجود دارد که در موضوع این مقاله نمی گنجد.

-کاربران با تجربه

این گروه از کاربران اگر چه با cmms  آشنایی کمی دارند و بر اساس آنچه از سازمان خود شنیده اند انتظاراتی دارند اما با اندکی راهنمایی می توانند در مسیر صحیح قرار گیرند . این گروه معمولا اطلاعات مناسبی از نت دارند .

-کاربران حرفه ای

یافتن و متقاعد کردن سازمان برای استفاده از  این گنج می تواند تمامی نگرانی ها از کاربران نهایی را برطرف کند . کاربران حرفه ای افرادی هستند که به صورت کامل با موضوع سیستم اطلاعات و cmms آشنا بوده و شناخت دقیقی از تجهیز و مسائل فنی آن دارند.

ادامه مقاله پرش از موانع موفقیت cmms را از این لینک دانلود کنیدend user

اطلاعات تکمیلی در مورد cmms

 

 

کانال آموزش نگهداری و تعمیرات

درباره ی محمد معتمدی

یک پاسخ ارسال نمایید