خلاصه :

مطالعه و بررسی آثار اجرائی برنامه Condition Monitoring در صنایع مختلف میتواند زمینه و باورهای لازم را جهت بکارگیری مؤثر این فن آوری بیش از پیش فراهم آورد.

در این مقاله گزیده ای از اظهار نظر کارشناسان و تجارب و اطلاعات حاصل از اجرای برنامه های نگهداری و تعمیرات (نت) در صنایعی نظیر: فولاد، چوب و کاغذ، ماشین آلات عمرانی، حمل و نقل و شرکتهائی نظیر کاترپیلار، جنرال موتور، ویکرز و غیره بطور خلاصه ذکر شده است. بر اساس این بررسی ها، مهمترین هزینه قابل کنترل در راهبری صنایع مختلف، هزینه مربوط به نت می باشد. با اجرای برنامه های  Preventive Maintenance  میتوان تا حد قابل توجهی در هزینه های نت صرفه جوئی ایجاد نمود. نظر به اینکه توانائی برنامه های PM در کنترل هزینه های نت محدود می باشد، با اجرای برنامه CM میتوان ضمن بهینه سازی برنامه های PM در حد غیر قابل تصوری هزینه های راهبری ماشین آلات را کاهش  داد.

 

نگهداری و تعمیرات “نوین” می تواند ده برابر بیش از نگهداری و تعمیرات سنتی  صرفه جوئی ایجاد نماید

توسط پرفسور   James C.Fitch,

از افزایش هزینه نگهداری و تعمیرات (نت) بعنوان یک مشکل جدی شکایت می شود. مطابق گزارش Dupont، (نت) تنها هزینه جدی قابل کنترل در  یک صنعت و یا کارخانه محسوب می شود.  هزینه (نت) در خیلی از شرکتها از سودسالانه آنها  بیشتر می  شود. یکی از تولیدکنندگان عمده اتومبیل در آمریکا  که در مجموع دارای ۱۵۰۰۰ الی۱۸۰۰۰ کارگر تعمیرات می باشد: اظهار می دارد، ۸۵% الی ۹۰% از تعمیرات،  موارد بحرانی (خرابی و توقف) است.

در حالی که نشان داده شده است که (نت) پیشگیرانه (Preventive) ، چنانچه خوب اجرا شود،  بیش از ۲۵% صرفه جویی ایجاد می نماید، این منافع در صورت سرمایه گذاری بیشتر سریعاً به نقطه سربه سربا هزینه می رسد. طبق گزارش روزنامه Forbes از هر سه دلارهزینه (نت) پیشگیرانه، یک دلاربه هدر میرود. یک کارگاه بزرگ  تعمیرات گزارش می دهد که ۶۰%  از پمپهای هیدرولیک که برای تعمیرات اساسی دوره ای  فرستاده می شوند، هیچ عیب و خرابی ندارند. این عدم کارائی ، نتیجه تعمیرات دوره ای است (کار حدسی) که مغایر وضعیت واقعی و نیاز ماشین است.

اخیرا”، (نت) پیش بینی  (Predictive) ( مراقبت وضعیت هم گفته                                          می شود Condition Monitoring)  منجر به صرفه جوئیهای مضاعفی نسبت به (نت) پیشگیرانه شده است. استفاده تجهیزات  قابل حمل چون مراقبت ارتعاشات، دما سنج، فروگرافی  و غیره هم در تشخیص آثار خرابیهای در شرف وقوع موثر بوده است. منفعت عمده این روشها، قابلیت هشدار بموقع (از چند ساعت تا چند روز قبل) است که مقدار خرابیهای فاجعه آمیزرا کاهش می دهد.

(نت) پیش بینی، معمولا” همزمان با (نت)  پیشگیرانه صورت می گیرد و هدف آن هم یافتن علائم هشدار خرابیهای درشرف وقوع وهم تشخیص خرابیهای کوچکی است که این عیوب کوچک در زنجیره فعل و انفعالات منجر به خرابیهای بزرگ می شوند (کنترل خسارات ).

 

(نت) پیش اقدام ” افزایش عمر “

(نت) پیش اقدام (Proactive) بعنوان تنها و مهمترین ابزار صرفه جوئی، توجه جهانیان را به خود جلب نموده است. صرفه جوئیهایی که از طریق (نت) پیشگیرانه سنتی حاصل نمی گردید. راه حلی که  فلسفه آن جایگزینی “پیش دستی به خرابیها بجای واکنش انفعالی به خرابیها”  از طریق اجتناب از شرایطی که منجر به عیب و تخریب می شوند، می باشد.

بر خلاف (نت) پیش بینی و پیشگیری، مأموریت (نت) ” پیش اقدام” تنها بررسی و اصلاح آثار عیوب نیست بلکه با هدف اقدامات اصلاحی  ریشه أی  علل خرابی می باشد.  بحث محوری این روش آن است که عمر دستگاههای مکانیکی را افزایش دهد.

  • کار تعمیر انجام می شود و در حالیکه اغلب هیچ قطعه ای واقعا” خراب نشده.
  • اصلاح خرابی به عنوان امری عادی وطبیعی پذیرفته شده است .

(۳) جایگزین کردن تعمیر خرابیهای بحرانی به تعمیرات برنامه ریزی شده.

تا هنگامی که علتهای خرابی زیاد هستند یا اینکه اینطور تصور می شود، به طور کلی پذیرفته شده است که۱۰% عوامل خرابی باعث ۹۰%  اتفاقات می باشند. بیشتر اوقات علائم ظاهری خرابی   علت های اصلی و ریشه ایی رامی پوشاند و یا حتی خود را به عنوان عامل خرابی جا می زند به عنوان مثال: یک خرابی ناگهانی یاتاقان معمولا” بدلیل کیفیت ضعیف و  یا روانکاری بد  دانسته می شود. در حالیکه ریشه خرابیهای ناگهانی یاتاقانها  اکثرا” آلودگی موجود در روانکار(فیلتر بد) یا نصب معیوب آنها است.

هنگامی که یک ماشین خوب طراحی و خوب ساخته شده باشد،  علتهای خرابی عموما به استفاده بد از دستگاه و یا آلودگی آن محدود می شود. بین این دو عامل واضح است که آلودگی، متداولترین و جدی ترین عامل به حساب می آید. در حال حاضر دلایل فراوان آزمایشگاهی و کارگاهی موید این واقعیت است. بنابراین اولین راهکار منطقی،  دستیابی به برنامه های کنترل شدیدآلودگیهای  روانکارها ، سیالهای هیدرولیک، خنک کننده ها ، هوا و سوخت است.

مناسب بودن و درستی صحت این استراتژی (نت) ذیلا” تأکید شده است:

الف) بر اساس اظهار بخش TRW : آلودگی علت درجه یک خسارت یاتاقان است که منجر  به برداشته شدن زود هنگام مواد از سطح آن می شود.

ب) مجله طراحی ماشین گزارش می کند که؛ تنها “کمتر از ۱۰% از                                                  همه رول برینگها به حد خستگی می رسند. به این دلیل که آلودگی معمولا”خیلی زودتراز آن باعث فرسایش یا خرد شدن آنها می شود.

ج) براساس گزارش کاترپیلار: کثیفی و آلودگی علت درجه یک خرابیهای سیستم هیدرولیک هستند.  J-I Case اظهار می کند در مورد سیستمهای هیدرولیک این یک واقعیت است که سیستمها باید پاکیزه نگه داشته شوند- پاکیزگی محض- این سیستمها دارای این قابلیت هستند.

د)مطالعات از طریق روش  ” پیش اقدام ” بوسیله ناوگان آمریکائی نشان می دهد؛ هزینه ناشی از آلودگی  تجهیزات دریایی و هوایی در هر ساعت معادل بیش از ۶۰% هزینه سوخت  همان تجهیزات می باشد.

هـ ) انستیتو تکنولوژی ماساچوست اظهارمی کند که:۶ تا ۷ درصد از تولید ناخالص ملی آمریکا (۲۴۰ میلیارد دلار) فقط صرف تعمیر و خسارات وارد شده بوسیله فرسایش مکانیکی می شود. فرسایش هائی که در نتیجه آلودگی ایجاد می شود.

و) دانشگاه ایالت اکلاهما گزارش می کند: وقتی سیالها به اندازه ده بار پاکیزه شوند، عمر پمپ هیدرولیک میتواند به اندازه ۵۰ برابر افزایش پیدا کند.

شباهت علم پزشکی با استراتژیهای (نت):

بدن انسان شباهتهای زیادی را با (نت) ماشین نشان می دهد. در واقع ما می توانیم با یک نگرش دقیق به مطالعات و پیشرفتهای انجام شده در طب انسان،  بینش خوبی نسبت به  استراتژی های مؤثر در (نت) ماشین آلات بدست آوریم.

بیشتر ماشین آلات سیستم های وابسته به سیال هستند. درست مثل بدن انسان. سیالهایی همچون روانکارها، سیالهای هیدرولیک، خنک کننده ها، سوخت ها  و هوا،  ناخالصیها را بدرون سیستم می آورد و آنها را به بین قسمتها منتقل می نماید. وجود غیر عادی آلودگیها در سیستم را می توان به عنوان اولین مرحله خرابی توصیف نمود به این معنی که، در حالیکه ماشین هنوز هیچگونه کاهشی را در عملکرد یا تخریبی در قسمتی را نشان نمی دهد، شرایطی که منجر به خرابی و کوتاه شدن عمر کاری دستگاه می شود، وجود دارد. بالابودن سطح آلودگیها و ناخالصیها مانند کلسترول بالا و فشار خون بالا در انسان می باشد و خیلی سریع فرد را از بین می برد. آلودگی بالا در روغنها  مشابه کلسترول خون، وضعیت قابل اصلاح می باشد.

 

انواع آلودگی –  ایجادخرابی

انواع زیادی از  آلودگیها وجود دارند، که خرابی را به ماشین آلات تحمیل می کنند. از متداولترین این خرابیها، فرسایش،  خوردگی وگیر پاژ هستند.  آلودگیهای مربوطه شامل ذرات جامد، رطوبت،  هوا، مواد  شیمیایی و دیگرمواد خارج از سیستم می باشند. به هر حال از میان انواع خرابیها،  فرسایش ساینده  ناشی از ذرات جامد بطور جدی ترین مطرح می باشد. مطابق اظهار کمپانیهای ویکرز (Vickers)، قسمت Trinova/Aeroquip؛ ۹۰% ازخرابیهای ناشی از آلودگی فرسایش ساینده،  به حساب می آید.”  فرسایش ساینده نتیجه وجود ذراتی (کوچکتر ازآن که دیده شوند) است که سطوح لغزنده و غلطشی را میتراشد و شیار می اندازد.

بطور کلی نرخ ورود آلودگی به سیال هیدرولیک و روانکارهای ماشین آلات بیش از حد    دست کم و ناچیز گرفته می شود. به همین شکل، تأثیر فیلترها در رفع آلودگیهای سیال در  سیستم ها به بطور اغراق آمیز اظهار می شود. مطابق بررسی تجهیزات هیدرولیک در دانشگاه اکلاهما ” نشان داده شده است که از مشخصه های سیستمهای کارگاهی، درون روی ذرات بزرگتر از ۱۰ میکرون،  ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون در هر دقیقه، است.

بنابر این فیلترهای مناسب، اگر وجود داشته  باشند، وظیفه سنگین مبارزه برای حذف ذرات از سیال را (با همان سرعتی که آنها وارد می شوند) دارا می باشند.  تست های انجام شده بوسیله تولیدکننده گان  ماشین آلات نشان می دهد که فیلتر ها در حین کار مشکلات بزرگی در  انجام رساندن این امر مهم  دارند، چرا که آنها علاوه بر اثرات تلاطم، ارتعاش و خستگی،  در معرض وضعیت های مکرر تغییرات زیاد دما، گرانروی سیال، فشار و سیالیت (خروشانی ) قرار دارند. دیگر مشکلات معمول عبارت است از: سوپاپ های فرعی (بای پاس) فیلتر که بصورت باز باقی می مانند، آسیب دیدن و یا نبود واشر فیلتر ویا فیلتر هایی که برعکس یا کج نصب شده اند. به همین ترتیب موارد مربوط به پوسیدگی ودگرگونیهای شرایط کار در صحرا زیاد می باشد. در نتیجه،میزان آلودگی سیال ،  بایستی مکررا” تحت مراقبت باشد تا به عملکرد فیلتر رسیدگی شود و بازخور اطلاعات به برنامه جامع کنترل آلودگی داده شود.

 

صرفه جوئی های (نت) هیدرولیک:

                وقتی صحبت از نت پیش اقدام می شود میتوان ژاپنی ها را پیشتاز جهانی آن دانست. آنها بطور واضحی روش  ” انجام بده، فقط راجع به آن  صحبت نکن”  اتخاذ نموده اند.گواه  این  مطلب از دو مورد گزارش از دو بزرگترین کارخانه فولاد جهان که هر دو ژاپنی هستند         می باشد، فولاد نیپون(ژاپن) و فولاد کاوازاکی.

الف) بعد از اینکه فولاد ژاپن، یک برنامه  گسترده کنترل آلودگی سیستم هیدرولیک ، از طریق بهبود سیستم فیلتر و مراقبت شدید تمیزی سیال را بکار گرفت، تعداد تعویض پمپها به یک پنجم کاهش یافته و مجموع تعداد خرابیهای ترایبولوژیک به یک دهم کاهش یافت (خرابیهای فرسایش  و آلودگی).

ب) به همین ترتیب، فولاد کاوازاکی هم در مقام رقابت،  یک برنامه مشابه کنترل آلودگی انجام داد و بطور غیر قابل تصوری، ۹۷% کاهش خرابی در اجزاء هیدرولیک بدست آورد.  ادعاهایی مشابه اینها، موسسه پژوهشی هیدرومکانیک انگلیسی (BHRA) و ناوگان آمریکایی را واداشت مطالعات دقیق خود را در مورد منافع سرشار (نت) پیش اقدام برای کنترل آلودگی اعمال نمایند.

۱-     مطالعه BHRA  طی یک دوره سه ساله و بر اساس مراقبت دقیق و تجارب کارگاهی: تحقیق روی ۱۱۷ سیستم هیدرولیکی که در هشت  بخش مختلف پراکنده بودند صورت گرفت (سیستمها شامل : ماشین ابزار، عملیات مواد،ماشین آلات متحرک و سنگین،شناورها، فلزکاری و متفرقه). نتایج پژوهش نشان داد که رابطه شدیدی میان سطح آلودگی سیال و عمر کاری  سیستمها وجود دارد. اقدامات برای  بهبود  تمیزی دستگاهها، زمان متوسط بین خرابیها را از ده تا پنجاه برابر افزایش داد (بسته به میزان تمیزی).

  • یک بررسی بوسیله مرکز توسعه هوا دریایی وارمینستر پنسیلوانیا بر روی پمپهای هیدرولیک هواپیما انجام شد و معلوم شد که با ۶۶% بهبود در فیلتراسیون، نزدیک به چهار برابر افزایش عمرفرسایش  و با ۹۳% بهبود در فیلتراسیون،  ۱۳ برابر افزایش عمر فرسایش حاصل    می شود.

 

با دوام کردن یاتاقان

بر اساس اظهار بخش یاتاقانهای TRW ، آلودگی علت درجه یک آسیب یاتاقان است. میزان آسیب ناشی از آلاینده های جامد که از بین سطوح لغزشی و غلطشی  یاتاقانهای ضد اصطکاک می گذارند متناسب است با اندازه و تراکم آلاینده ها. بر خلاف فرسایشهایی که از زیر سطح شروع می شوند و ناشی از خستگی می باشند، آلودگی باعث آسیب سطح یاتاقانها    می شود. این فرسایش تحمیلی ناشی از آلاینده ها، عمر یاتاقانها را تا به حد ۵% نرخ عمرشان می رساند. بر اساس دست آوردهای ژاپنیها ، پژوهشهای دیگر نیز که در کارخانه انجام شد درست همان مطلب را تایید می کند:

۱-     گزارش برنامه کنترل آلاینده ها توسط فولاد ژاپن حاکی است: در طول یک دوره مطالعه سه ساله روی  سیستمهای روانکاری شامل یاتاقانهای ژورنال و غلطکی آنها به یک کاهش پنجاه در صدی خرید یاتاقانها در سطح کارخانه دست یافتند.

۲-     شرکت کاغذ بین المللی گزارش کرده است: فقط ۶ ماه بعد از آنکه فیلتراسیون را بهبود بخشیدند و کنترل آلودگی را در کارخانه کاغذ خود اجرا کردند، . نزدیک به۹۰% در خرابیهای یاتاقان کاهش ایجاد شد.

۳-     مطابق دست آوردهای “بخش تحقیقات پس از فروش”  یک تولید کننده مشهور یاتاقانهای درجه یک ژورنال وتراست،  “آلاینده ها و لجن،  مسؤلیت ۸۵% از مشکلات مشتریان آنها را داشته است”.  اینطور نتیجه گیری می شود که ۸۵% مسائل و خرابیهای یاتاقانها با کاهش سطح آلودگی کنترل و کاهش می یابد

 

صرفه جوئیهای (نت ) موتور دیزل و توربین گاز:

منافع ناشی از کنترل (پیش اقدام) آلاینده های روغنهای  موتور دیزل بی نظیر است. در گذشته  تصورات خیلی اشتباهی راجع به اهمیت تأثیر آلودگیها بر عمر موتور بوده است. به این نحو که، فیلتر های روغن با کارائی ضعیف برای موتور تعیین شده  و هنوز هم معمول هستند. به هر حال، از شماری از مطالعات جدید میدانی و پژوهشهای آزمایشگاهی ما            می توانیم به نتیجه بررسیم که آلودگی روغن  علت اولیه فرسایش موتور است و بعنوان آغازگر فعل و انفعالات زنجیره ای خرابی معرفی می شود.

در موتور های دیزل، تنشهای موضعی بالا همراه با تماس لغزشی باعث سائیدگی مواد سطوح  می شود.  وقتی بارها روی ذرات کوچک متمرکز می شوند ، تنشهای سطحی مذبور می تواند بزرگتر از پانصد هزار P.si شود که بسیار فراتر از حد الاستیک مواد لایه می باشد.

ضخامت فیلم روغن ، که ذرات از میان آن می توانند به سطوح قطعات رسیده و آنها را مورد تهاجم قرار دهند، نوعاً در اندازه های ۱۰ میکرون است. این مطلب بیان می کند که  چرا ، مطابق مطالعه شرکت موتورکامینز (در زمینه فرسایش)،  ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرون،  سه و نیم برابر بیشتر( شاتون، حلقه و یاتاقانهای اصلی) از ذرات بزرگتر از ده میکرون فرسایش ایجاد می کنند، دیگر بررسیهای مهم  مستند شده در زیر توضیح داده شده اند:

  • شرکت Pall با همکاری شرکت (DDA) (Detroit Diesel Allison)، در مورد  تاثیر بهبود تمیزی بر عملکرد و قابلیت اطمینان دیزل کامیون  ۱۵۰ تن که در معدن رو باز فعال بوده است تحقیق نمود. این بررسی کاهش اساسی در میزان فلزات فرسایشی را آشکار کرد.
  • بخش AC Delco  جنرال موتور، موتورهای DDA را تست کرد و دریافت که با کاهش سطح آلودگی روغن هشت برابر  در نرخ فرسایش  و عمر موتور بهبود ایجاد می شود. جنرال موتور در ارتباط با یک کار تحقیقی روی موتورهای دیزل و بنزینی گزارش می دهد: در مقایسه با فیلتر ۴۰ میکرون، استفاده از فیلترهای ۳۰ میکرونی،  فرسایش موتور تا ۵۰ درصد کاهش می یابد به همین ترتیب با استفاده از فیلتر پانزده میکرونی فرسایش ۷۰ درصد کاهش یافته است.
  • یک بررسی بوسیله شرکت فروشگاههای زنجیره ای آلبرتسون در مورد کاهش نرخ فرسایش تعدادی از موتورهای کامینز کامیونهای جاده ای که از بهبود تمیزی روغن آنها حاصل شده بعد از آنالیز شش موتور که نهصد هزار کیلومتر راه را پیموده بودند آلبرتسون گزارش می کند، یاتاقان ژورنال میلنگ موتور فقط ۰۰۰۵/۰ اینچ فرسایش داشته است. یاتاقانهای شاتون و اصلی حتی در حد رسیدن به مس فرسوده نشده بود و فرسایش رینگ کمپرس و روغن قابل صرفنظر کردن بود.
  • در یک کار تحقیقی مستقل توسط یک دانشگاه  اروپایی،  که در مجله مهندسی روان سازی  (Lubrication Engineering Magazine) منتشر شد نشان      می دهد وقتی روغن تمیز باشد تا ۱۴ برابر فرسایش کاهش می یابد. این مطالعه همچنین کاهش ۵ درصدی مصرف سوخت که ناشی از کاهش اصطکاک است را نشان می دهد.

در ارتباط با  موتورهای توربین گاز، تشکیلات دفاعی آمریکا اظهار می کند نزدیک به ۳۰% همه خرابیهای موتور به علت آلودگی ذرات فلزی در سیستم روغن بوده است . انجام تحقیقات دقیقتر احتمالا” ثابت خواهد کرد که درصد واقعی بیش از این می باشد. به همین ترتیب فرایند فرسایش و خرابی توربینهای گازی می بایستی بسیار شبیه یاتاقانها و موتورهای دیزل باشد، همانطوریکه قبلا” گزارش و ثبت شده است .

جالب است که اشاره شود در حال حاضر هر ساله در حدود بیست و پنج تا پنجاه میلیون نمونه روغن بوسیله آزمایشگاه بخش خصوصی و یا در آزمایشگاههای داخلی در ایالت متحده آمریکا آنالیز می شوند.  با وجود اینکه آلودگی بزرگترین عامل خرابی موتور است هنوز تنها  کمتر از ۵% از این آزمایشگاهها آزمایش شمارنده  ذرات (Particle Counting) را برای نمونه های روغن انجام می دهند. آنالیز فلزات  فرسایشی و آنالیز عنصری خیلی از مواقع در ارتباط با اندازه واقعی ذرات موجود در روغن ایجاد ابهام می نمایند. تنها بوسیله تجهیزات دقیق شمارنده ذرات می توانند دقیقا” این موضوع را مشخص نمایند.

گامهایی به سمت انجام کنترل تعمیرات بر مبنای پیش بینی :

زمینه تعمیرات بر مبنای پیش بینی و  کنترل آلودگی، می تواند در سه گام ساده انجام شود کنترل آلودگی که اساس (نت) پیش اقدام است می تواند در مرحله ساده صورت گیرد:

  • استفاده از راهنمای میزان آلودگی ، که بر اساس بالاترین سطح تمیزی برای هر ماشین بنا نهاده می شود .
  • انتخاب و نصب تجهیزات تصفیه  (یا ترفیع و بهبود سیستم فیلتر موجود)  و تکنیک دفع  ناخالصی برای رسیدن  به هدف یعنی بدست آوردن سطح پاکیزگی.
  • نظارت و مراقبت پاکیزگی سیال در فاصله های منظم زمانی جهت تصدیق اینکه آیا به اهداف مورد نظر دست یافته ایم.

این نکته قابل ذکر است که ذهنیت افرادیکه مسئولیت نگهداری ماشین آلات را دارند اینستکه افزایش هزینه حاصله بیش از منافع ناشی ارتقاء سطح تمیزی سیال می باشد. تصور می شود که این هزینه ناشی از تعویض روغن و یا بهبود سیستم فیتراسیون می باشد. در حالیکه هدف این مقاله تشریح جزئیات تکنیکهای کنترل آلودگی نیست. بایستی توجه شود که اگر هزینه های ایجاد شده مورد نظر باشند، آنها عموما” توسط صرفه جوئیهای حاصله (نت) سریعا” پوشش داده می شود. جدای از هزینه های حاصله هزینه های اضافی عملیاتی تمیز نگه داشتن در حد بالا  تنها برای برخی از کارها که میزان درون کشی آلودگی بالا مورد نیاز می باشد که نوعا” کمتر از ده درصد موارد می باشد.در غیر این صورت، صرفه جوئیهای حاصله، از هزینه ها کاملا” افزون خواهد بود. بطور کلی می توان گفت، سیالات و روانکارها در صورتیکه از دمای زیادی، رطوبت، هوا و ذرات در امان باشند عمر بی پایانی دارند. از آنجائیکه همه اینها بعنوان آلودگی تلقی می شوند، لذا بایستی در برنامه کنترل آلودگی در نظر گرفته شوند. در واقع، روغن بعضی از نیروگاهها به عمری تا ده برابر معمول رسیده اند.

شرکت Pall ادعا می کند که بهبود تمیزی سیالات ، زمان تناوب تعویض روغن را تا دو برابر افزایش می دهد. شرکت Pall همچنین ادعا می کند بدلیل کاهش قابل توجه سرعت فرسایش، زمان تناوب تعویض فیلتر می تواند تا دو برابر افزایش یابد. این زمان حتی می تواند از طریق محدود کردن ورود آلودگی افزایش یابد .صرفه جوئیهای مضاعفی می تواند از محل مراقبت مستمر سطح آلودگی سیال بدست آید که ناشی از بهینه سازی زمان تعویض فیلتر می باشد.

نتیجه:

(نت) پیش اقدام بعنوان یک ابزار مهم برای درمان علل ریشه ای خرابیها و  طولانی کردن عمر ماشین مطرح می باشد. کنترل آلودگی سیالات بعنوان یک روش بنیادی برای اجرای (نت) پیش اقدام بنا نهاده می شود. صرفه جوئیهای متنابهی از اجرای موارد مطالعاتی این برنامه برای یاتاقانها، موتورها، توربینهای گازی و سیستمهای هیدورلیک حاصل شده است و موارد مثالهای فراوانی در زمینه کاهش ده برابری هزینه (نت) ارائه شده است.  بر خلاف (نت) پیشگیرانه سنتی، روش مراقبت آلودگی بعنوان کلید دستیابی به کنترل آلودگی و (نت) پیش اقدام ذکر می شود.

در نهایت، بنظر می رسد ماشین آلات نسل آینده ناگزیر به داشتن سنسورهای نصب شده آلودگی برای مراقبت آلودگی و (نت) پیش اقدام می باشند. سیستمهای نرم  افزاری هوشمند به همراه سنسورها و ترانسدیوسرهای نصب شده در نقاط مهم ( بطور مثال : فشار، دما، ارتعاشات، گرانروی، ذرات فرسایش و رطوبتی) ، مراقبت جامع سلامتی ماشین و عملیات پیچیده ماشینهای آینده را تأمین خواهند کرد.

منبع : شرکت توانکاونت

درباره ی محمد معتمدی

یک پاسخ ارسال نمایید