تعریف کانکتور در سیستم برق ماشین آلات

اجزاء الکتریکی مختلف ماشین، از قبیل سنسورها، چراغها، کنترلر و … از طریق سیم به یکدیگر، منبع قدرت یا بدنه متصلند. اگر سیم کشی ها یکسره باشند، امکان اندازه گیری ولتاژ یا مقاومت در محلهای مختلف و عیب یابی مدار الکتریکی وجود ندارد. به علاوه، برای تعویض یک قطعه ساده، به مدت زمان بسیار زیادی وقت و صرف هزینه بسیار زیادی نیاز است.

کانکتورها، اتصالاتی قابل جدا شدن می باشند که اجزاء مختلف الکتریکی دستگاه از طریق آنها به سیم کشی (هارنس[۱]) متصل می شوند. هر کانکتور، بسته به تعداد سیمهایی که به هم متصل می کند، دارای تعدادی پین است، که امکان اندازه گیری مقادیر را در آن سیم فراهم می سازد.

کانکتورها، دارای شکلهای مختلفی هستند، در کتاب Shop Manual، شکل کلیه کانکتورهای به کار رفته در دستگاه، تعداد و نام پینهای آن، و شماره فنی کانکتور و T-adapter مربوط به آن نوشته شده است.

تی آداپتور چیست؟

T-adapter، وسیله ای به شکل حرف T انگلیسی و دارای ۳ سر است که جهت تسهیل در امر اندازه گیری مقادیر در کانکتورها به کار می رود. سر اول آن نری است، که به مادگی کانکتور دستگاه وصل می شود، سر دوم آن مادگی است که به نری کانکتور دستگاه متصل می شود و بدین ترتیب جریان در مدار ماشین می تواند برقرار بماند، سر سوم به برد متصل می شود و امکان اندازه گیری مقادیر روی برد ، به سادگی به کمک یک مولتی متر فراهم می شود.

هر قطعه الکتریکی (مثلاً چراغ، سنسور، رله و …) با کانکتور مخصوص به خود به سیم کشی متصل است. اگر مقادیر اندازه گیری شده در یک کانکتور، خارج از محدوده طبیعی ذکر شده در کتاب Shop Manual باشد، می توان دریافت کدام قطعه دچار مشکل شده است.

پینهای کانکتور روی دستگاه، دارای شماره هستند. همچنین با اتصال T-Adapter مخصوص به هر کانکتور، می توان شماره پینها را روی برد T-Adapter قرائت نمود. اما مطمئن ترین راه، رجوع به Shop Manual و تشخیص نوع کانکتور و شماره پینها از روی آن است. افزون بر این روشها، می توان از روی رنگ سیم متصل به هر پین نیز، شماره آن پین را تشخیص داد.

[۱] Harness

درباره ی محمد معتمدی

یک پاسخ ارسال نمایید